Boek ActionScript: indeling

Flash ActionScriptHet boek Flashdesign ActionScript bestaat uit twee delen:

Het eerste deel
In het eerste Deel leg ik alle belangrijke onderdelen van de taal ActionScript uit, waarbij ik veel stap-voor-stapvoorbeelden gebruik. Als eerste leg ik de basis van ActionScript uit, wat is ActionScript en hoe pas je het toe. Ook leg ik uit hoe je ActionScript in een extern bestand gebruikt en hoe je Flash 4 movies kunt maken met Flash 5.
Daarna volgen tien tips die je helpen bij het leren van ActionScript en hoe je ActionScript beter kunt toepassen. In het derde hoofdstuk leer je alles over paden. Termen als dotnotatie, with en this komen uitgebreid aan bod. De volgende drie hoofdstukken gaan over belangrijke programmeeraspecten. Hoofdstuk 4 gaat over variabelen, hoofdstuk 5 over functies en hoofdstuk 6 over controlestructuren.
In hoofdstuk 7 leg ik uit wat objecten zijn en hoe je ze toepast in ActionScript. Ook besteed ik aandacht aan het maken van nieuwe objecten (classes) in ActionScript. Als je gebruik wilt maken van de interactie van de gebruiker (zoals het klikken op een button of het bewegen van de muis) zul je gebruikmaken van events. Dit behandel ik in hoofdstuk 8. In hoofdstuk 9 leer je alles over movieclips, zoals het maken van draggable buttons, het detecteren van botsingen en het dupliceren van movieclips.
In de hoofdstukken die daarna komen licht ik een aantal objecten toe. Hoofdstuk 10 gaat over kleur (object Color), hoofdstuk 11 over datum en tijd (object Date), hoofdstuk 12 over arrays (object Array) en hoofdstuk 13 over geluid (object Sound).
Bij veel geavanceerde Flash movies heb je wiskundige berekeningen en formules nodig. Omdat veel mensen dit vaak lastig vinden heb ik hier een apart hoofdstuk aan gewijd. Ik heb dit hoofdstuk Een beetje wiskunde genoemd om het niet te zwaar te doen overkomen. In dit hoofdstuk komt onder andere aan bod hoe je getallen afrondt, hoe je randomgetallen genereert en hoe je afstanden en hoeken berekent. In hoofdstuk 16 leg ik uit hoe je HTML kunt toepassen in Flash en het laatste hoofdstuk van Deel 1 is een uitgebreid hoofdstuk over XML.

Alle voorbeelden die ik in het boek gebruik staan ook op de cd-rom, zowel de .swf- als de .fla-bestanden. Bij elk stap-voor-stapvoorbeeld verwijs ik naar het betreffende .fla-bestand op de cd-rom. Maak de voorbeelden ook zelf aan de hand van de stap-voor-stapinstructies en experimenteer ermee.
Aan het eind van elk onderwerp verwijs ik naar voorbeelden van Deel 2, waarbij het behandelde onderwerp in een praktijkvoorbeeld wordt toegepast. In Deel 1 zul je veel tips tegenkomen. Deze tips zijn enerzijds voortgekomen uit mijn eigen ervaring met ActionScript, anderzijds uit de ActionScript-trainingen die ik geef.

Het tweede deel
In het tweede Deel (het praktijkdeel) leg ik 30 praktijkvoorbeelden stap voor stap uit. De voorbeelden die ik heb gekozen worden veel gevraagd in mijn Flash-trainingen. In het eerste praktijkvoorbeeld leg ik uitgebreid uit hoe je uitklapmenu’s (pop-upmenu’s) maakt. Ook het maken van preloaders en scrollende tekstvelden komen aan bod (zowel eenvoudig als geavanceerd) en het maken van formulieren in Flash. Het maken van spelletjes komt ook aan bod, zoals het maken van een kleurplaat, een legpuzzel en een eenvoudig vangspelletje. Ik heb de praktijkvoorbeelden niet ingewikkelder gemaakt dan nodig is. Het gaat mij erom de techniek te demonstreren en uit te leggen. De toeters en bellen mag je daarna zelf bedenken. Ook bij de voorbeelden uit Deel 2 verwijs ik naar de .fla-bestanden op de cd-rom en geef ik veel tips.